Tuesday 8 September 2009

Corvee

cor•vee de; v -s werkzaamheden van huishoudelijke aard, beurtelings te verrichten

Ik heb een nieuw woord geleerd – corvee. Het komt tegenwoordig maar zelden voor dat ik een nieuw woord leer. Een aantal weken geleden had ik ‘rooien’ geleerd. Iemand die ik ken was aardappels aan het rooien. En nu dus weer een woord bij – corvee. Ik had vandaag corvee. Ik moest de vaatwasser een paar keer inruimen, aanzetten en uitruimen. En ik moest de lunchtafel dekken en na de lunch weer opruimen.

Alles bij Versteegh is geregeld. Werk begint om 8:30. Het heeft geen zin om eerder te komen, want dan is mijn kamer nog op slot en kan ik niet werken. Om 10:30 gaat de bel. Dan drinken we met z’n allen thee en koffie beneden. Daar staat een kwartier voor. Mensen die jarig zijn (geweest), trakteren dan op gebak. Om 12:30 gaat de bel weer. Deze keer voor een halfuurtje lunch. En om 15:00 krijgen we nog een kwartiertje voor thee en koffie. Om 17:00 gaat iedereen naar huis. Dan moet ik ook naar huis, want alles moet weer op slot, mijn kamer ook.

Naast de keuken hangt een lijst waarop je kan zien wanneer je corvee hebt. Ik heb er halfjaar voor moeten ‘vechten’ om daarop te komen. Ik wil ook corvee hebben. Dan hoor ik erbij. En vandaag mocht ik het voor het eerst doen! Ik heb een projectvergadering om 13:30 gepland in plaats van 13:00 zodat ik tijd had om de lunchtafel op te ruimen. “Waarom beginnen we niet om 13:00, meteen na de lunch? Dat is toch veel handiger?” – vroegen mensen aan mij. “Ik heb corvee” – antwoordde ik trots.

Timeline: May-July 1991 – exams! First final exams at school, then entering competition for the university. I had private lessons English and basics of law. For Ukrainian I was preparing myself. My Ukrainian was in a horrible state. Not that it’s better now...

2 comments:

  1. Hahaha! Corvee willen om erbij te horen! :D Denk je dat je het over een jaar nog steeds leuk vindt om corvee te hebben? In hoeveel jaar heb jij Nederlands geleerd?

    ReplyDelete
  2. Mijn project bij Versteegh loopt tot eind december-begin januari (ja, we lopen uit!), dus over een jaar heb ik geen corvee. Niet bij Versteegh in ieder geval.

    Na één jaar in Nederland sprak ik vrij goed Nederlands. Na drie jaar had ik Staatsexamen HAVO Nederlands gedaan - 7. Maar Nederlands zoals ik het nu spreek en schrijf is het resultaat van jaren 'oefenen'. Ik blijf leren al is het niet zo intensief meer.

    ReplyDelete

Search This Blog